לחץ כדי לסגור את החיפוש

מורה נבוכים: סוגיות מהותיות בגיור בישראל



למידע וסיוע אישי >

הקדמה

יפה השעה, ערב חג השבועות, החג בו אנו קוראים במגילת רות, לבחון את הליך הגיור במדינת ישראל.

בשנה החולפת הצליחה עמותת 'עתים' להגיע להישגים משמעותיים, שהביאו לשיפור ניכר ביחס הממסד הישראלי כלפי גרים מהארץ ומהעולם. חלק השיפורים הושגו בעזרת שיח ושיתוף פעולה עם המשרד לשירותי דת, הרבנות הראשית לישראל ורשויות המדינה, בעוד שבחלק מהמקרים נעשה שימוש בפעילות ציבורית ומשפטית.

בין היתר, לאחר גיבוש מתווה משותף של 'עתים' עם המשרד לשירותי דת לרישום גרים לנישואין, קבע בית המשפט העליון כי "המדינה מכירה בחובתם של רבנים רושמי נישואין להכיר בגיורים שנעשו במסגרת ממלכתית, וזאת ללא כל צורך בבדיקה נוספת של יהדותם של הבאים להירשם לנישואין." 1החלטה זו, לצד שיתוף פעולה בין 'עתים' והמשרד לשירותי דת בטיפול בקשיים נקודתיים, תאפשר לאלפי מתגיירים להירשם לנישואין מבלי להיתקל ביחס מפלה ומשפיל מצד רשמי הנישואין. נוסף על כך, בעקבות דרישת 'עתים' להסדיר את ההכרה של רשות האוכלוסין וההגירה בגיורים אורתודוכסים שנערכו בחו"ל, הבטיח שר הפנים חה”כ גדעון סער לפרסם הנחיות חדשות לעניין הכרה בגיורים מבלי לפגוע בפרטיותם ובכבודם של המתגיירים.

עדיין נותרה מלאכה רבה. מספר המתגיירים נמצא בשנים האחרונות בירידה, מכשולים ביורוקרטיים מכבידים על המבקשים להתגייר וקיימות בעיות חמורות בהכרה בגיורים אורתודוכסים בחו"ל ובגיורים שנערכו במסגרות עצמאיות בישראל. נוסף על כך, ההתנהלות השערורייתית של ועדת חריגים לגיור ממשיכה להקשות על אלפי אזרחים זרים, שמבקשים להתגייר במדינת ישראל לאחר שנפשם נקשרה ביהדות. לאור מדיניות זו, המותירה אלפי מועמדים לגיור ללא מוצא, נאלצה 'עתים' לעתור פעם נוספת לבג"ץ בדרישה להסדיר את ההכרה בגיורים אורתודוכסים הנערכים בשטחה של מדינת ישראל. 2כמו כן, ראה מבקר המדינה צורך לבדוק את התנהלותו של מערך הגיור ושל ועדת חריגים לגיור. מסקנות הבדיקה צפויות להתפרסם במסגרת דו"ח מבקר המדינה ב- 8 במאי 2013.

מעל הכל מרחפת העובדה כי מאז סיים הרב חיים דרוקמן את תפקידו בתחילת שנת 2012, לא אוייש תפקיד ראש מערך הגיור ואת התפקיד ממלא באופן זמני הרב יצחק פרץ. התקופה שחלפה מאז פרישתו של הרב דרוקמן הייתה זמן מספק די והותר לאיתור ומינוי מועמד ראוי לתפקיד, שיטפל בסוגיות הרבות והמורכבות הקשורות להליכי הגיור בישראל. למרות זאת, רק בדצמבר 2012פורסם מכרז לאיתור מועמדים לתפקיד וזאת בסמוך לסיום כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל, המשמשים גם כחברי הוועדה לאיתור מועמדים. יש להקפיד כי תפקיד חשוב זה יאויש על ידי אדם המסוגל להתמודד עם הסוגיות החשובות הנוגעות להליכי הגיור, מבלי שהמינוי יהיה נגוע בשיקולים פוליטיים ואישיים.

אנו מאמינים כי אהבת הגר עומדת בסלע קיומינו כמדינה יהודית ודמוקרטית ומקווים כי השנה הקרובה תביא תקווה חדשה למתגיירים בארץ ובעולם ופתרונות לסוגיות השונות הנמצאות על סדר היום.

מעוניינים לתמוך בעתים?

תרומה להמשך פעילות העמותה
contact