לחץ כדי לסגור את החיפוש

סטטיק הוא הקול של אלפי אזרחים



למידע וסיוע אישי >

במקום להרחיק אזרחים מיהדותם ולבזותם, תחזק מדינת ישראל את זהותם היהודית ואת גאוותם במסורת ישראל. סטטיק כבר מצא פתרון. עכשיו עלינו להמשיך לעבוד למען מאות-אלפי אזרחים כמוהו

מאת: הרב ד"ר שאול פרבר. פורסם בynet-

מגמת ההחמרה במדיניות הממסד הדתי בישראל, איננה פוסחת על ידוענים. אתמול (יום ב') פרס הזמר לירז רוסו, הידוע בכינויו "סטטיק", בפוסט בפייסבוק, את החוויה המשפילה והכואבת שנאלץ לעבור כשיהדותו הוטלה בספק. בתוך כך ביטא גם את הגאווה שיש לו מהשתייכותו לעם היהודי ומכך שגדל על ברכי מסורת ישראל. ודווקא הממסד הדתי שעליו מוטלת האחריות לחזק את היהדות במדינת ישראל ולקרב אליה, הוא זה שמשפיל ומרחיק ממנה.

סטטיק כמובן לא לבד. אלפי אזרחים יהודים עוברים הליך של בירור יהדות בבית הדין הרבני מדי שנה. לרוב, מדובר בהליך שנדרש כאשר בני זוג מבקשים להינשא, והרבנות מטילה ספק ביהדותו של אחד מהם. על פי דיווח של בתי הדין הרבניים עצמם, בשנת 2019 בלבד נפתחו 3,064 תיקי בירור יהדות חדשים, אשר מהווים כמעט עשירית ממספר תיקי הנישואין שמתקיימים בשנה.

רבים הפסיקו לפנות לרבנות ובחרו שלא להינשא כדת משה וישראל, מתוך חשש שהדבר יהיה כרוך בחקירת משפחתם. הליכים אלה כוללים חיטוט בפרטים אישיים, בהיסטוריה המשפחתית, בדרישות כמעט בלתי אפשריות לאיתור מסמכים מלפני עשרות שנים שניסחו פקידים במשטרים לא דמוקרטיים, ולאחרונה אף הפניות לבדיקות די-אן-איי.

ההלכה קבעה: אין הצדקה

התהליך הזה איננו הכרחי על פי ההלכה היהודית. לפי הדיווח של בתי הדין הרבניים, רק 1.5% מתיקי בירור יהדות מסתיימים בשלילת יהדות. כלומר, כ-98.5% נפתחו למעשה בלי סיבה. עם מספרים כאלה לא ברור איזו הצדקה יש להתנהלות שגורמת לפגיעה עמוקה באנשים שזהותם היהודית – זו שעליה שמרו כל חייהם – מתערערת בבת-אחת, ובמיוחד כאשר אחוז גבוה כל כך מהתיקים הללו נפתח לחינם.

בהלכה נקבע כי "משפחה שנטמעה נטמעה", וכי אדם המעיד על עצמו שהוא יהודי, איננו נדרש להביא לכך ראיות. במאמר שפרסמתי לאחרונה בכתב העת "תחומין", יחד עם הרב ד"ר יוסף שרעבי, סקרנו את העקרונות ההלכתיים העומדים בבסיס הנאמנות של מי שמצהיר על עצמו שהוא יהודי, והמלצנו לחזור ולאמץ את הגישה ההלכתית שמבוססת על אמון.

במקום זאת, המדיניות ההלכתית שאימצה הרבנות הראשית בעשרים השנים האחרונות, בניגוד למה שהיה מקובל במסורת היהודית, מזלזלת בכבודם של הבאים בשעריה, מטלטלת את עולמם לשווא ומרחיקה אותם מיהדותם.

הפתרון: מהפכה במדיניות הממסד הדתי

המקרה של סטטיק נגמר בטוב, אבל עלינו לזכור שהוא לא היחיד. הסיפור הזה משותף לעוד אלפי יהודים העוברים מידי שנה הליך המערער על זהותם היהודית, ודבריו ביטאו, למעשה, את מצוקתו של ציבור רחב. לפני 15 שנים הקמנו את "עתים", ארגון המעניק סיוע וליווי מול שירותי הדת היהודיים ופועל כדי לשפרם. מאז ועד היום פנו אלינו אלפים שזקוקים לסיוע בהליכים אלה, וליווינו אותם דרך הסבך הביורוקרטי והמשפטי שיצרה מדינת ישראל. אבל נדרש פה פתרון מערכתי.
הלוואי שההד הציבורי שניתן לפרשה זו יביא לשינוי במדיניות של הממסד הדתי. כך, במקום להרחיק אזרחים מיהדותם ולבזותם, תחזק מדינת ישראל את זהותם היהודית ואת גאוותם במסורת ישראל. סטטיק כבר מצא פתרון, עכשיו עלינו להמשיך לעבוד למען מאות-אלפי אזרחים כמוהו, ולדאוג ללכידות העם היהודי ולעתיד טוב יותר למדינת ישראל.

מעוניינים לתמוך בעתים?

תרומה להמשך פעילות העמותה
contact