לחץ כדי לסגור את החיפוש

היכן ישנם עוד אנשים כמו הרב יונתן זקס?



למידע וסיוע אישי >

הקשת המגוונת של המספידים משקפת כיצד הרב זקס ניחן ביכולת ייחודית לגעת בליבו של דור שלם של יהודים (ואף לא יהודים) ברחבי העולם.

היד רועדת בבואי לכתוב על הרב זקס בלשון עבר, שכן הוא עדיין כל כך נוכח. מאז פטירתו, השוו את הרב זקס לשורה של ענקי חכמה ורוח: לרב סולובייצ'יק ולאפיפיור, לג'ורדן פיטרסון ולמייקל ג'ורדן, לרש"ר הירש, לרב עובדיה יוסף ועוד. לפי היכרותי רבת השנים איתו, הוא היה מופתע למשמע כל אחת מההשוואות האלו, שכן ענווה הייתה חלק מהותי באישיותו.

היה נדמה לפעמים כי הרב זקס כלל לא מודע לגודל השפעתו על העולם היהודי, ולו היה רואה את עשרות המאמרים ומאות הפוסטים ברשתות החברתיות שנכתבו עליו (כולל מאמר זה), היה מחייך ואומר לנו שכל זה לא נצרך.

הקשת המגוונת של המספידים משקפת כיצד הרב זקס ניחן ביכולת ייחודית לגעת בליבו של דור שלם של יהודים (ואף לא יהודים) ברחבי העולם. הוא עשה זאת בדרכו המיוחדת, מבלי להתפשר על שום פרט בהלכה, ועם מחויבות עמוקה לעקרון המוסרי המעלה על נס את אחריותו של היחיד לתיקון העולם.

הרב זקס היה בין הראשונים לרתום את כוחו של האינטרנט להפצת תורה. הופעותיו הפומביות היו בלתי אמצעיות, אך את חיבוריו ערך בסגנון מושחז והנגיש אותם במרשתת – ואלו הוסיפו מימד רגשי לעולם תוכן עשיר שיצר עבור קהל רחב ומגוון. אך מעל לכל אלה, היה זה תוכן דבריו שהראה כיצד מסורת יהודית בת אלפי שנים רלוונטית כל כך לזמננו.

אני מאמין שהרב זקס לא היה רוצה שנסתכל אחורה על מה שהיה ואבד, אלא נישא מבט אל העתיד. כששמעתי על פטירתו עלה לראשי שירו של נתן יונתן, "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא?", כאילו רוצה לומר: לעולם לא נוכל למצוא עוד איש כמותו.

אך ישנה דרך נוספת לקריאת השאלה בשיר, לא רטורית אלא אינפורמטיבית, המבקשת לדעת: היכן נוכל למצוא אנשים כמו האיש הזה? הרב זקס בלט לא רק בזכות מוחו חריף, הכישרון הרטורי או יכולתו ללמוד מכל אדם. הייתה זו תחושת האחריות שנשא כל חייו, מחויבותו למצות בצורה המיטבית את זמנו בעולם הזה. זה גם מה שביקש להעביר לאלו ששפר עליהם מזלם להיות בחברתו. תחושת האחריות הזו דרבנה אותו לשאוב השראה מאחרים, להמשיך ולהעשיר את עולמו הרוחני, והיא זו שעמדה מאחורי רצונו להרצות על חשיבות הפרט, האומה ומדינת ישראל.

אם נרצה לחנך את ילדינו להיות כמו הרב זקס, עלינו להתחיל ללמדם אחריות מהי. רבים הנשים והגברים אשר עשויים לפרוח בבית המדרש או באקדמיה, ואף להצטיין בשניהם. אולם, מורשתו של הרב תתממש רק אם הצעירים והצעירות האלו יפנימו במלוא הכובד את הפוטנציאל הגלום בהם, ויעבדו ללא לאות להוציא מהכוח אל הפועל את ידיעותיהם, למען תורת ישראל ולמען האנושות כולה – בדיוק כפי שהרב זקס עשה כל חייו.

נכתב ע"י הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים' ופורסם באתר ערוץ 7

מעוניינים לתמוך בעתים?

תרומה להמשך פעילות העמותה
contact