לחץ כדי לסגור את החיפוש

טבילה במקווה לאישה עם מוגבלות



למידע וסיוע אישי >

מדריך טבילה במקווה לאישה עם מוגבלות

מפת מקוואות נגישים

 

מפת מקוואות נגישים- לינק מותאם לנייד

טבלת מקוואות נגישים

יש ברשותך מידע נוסף, שאינו מופיע במפה זו? מצאת טעות במפה?  פני אלינו, ונשמח לעדכן את המידע!

 

המידע במפה נאסף ממקורות שונים ואין לארגון עתים אחריות על נכונותו. יש להתקשר מראש למקוואות על מנת לוודא את עדכניות ומהימנות המידע.

 

אופן הנגשת המקוואות

ברחבי הארץ קיימים עשרות מקוואות נגישים לנשים עם מוגבלות.על פי החוק, ישנן שתי רמות של הנגשה:

נגישות בסיסית:

  • נגישות בכל המבנה, מלבד "מתקן הרמה" (מתקן מיוחד שמסייע לטובלת בזמן הטבילה).
  • דרך נגישה מהחניה (הנגישה אף היא) עד לכניסה למקווה,
  • דרך נגישה לבית השימוש, הנגיש אף הוא.
  • דרך נגישה אל המקלחת ואל המלתחה, הנגישות אף הן.
  • דרך נגישה אל בור הטבילה.
  • הכנה ל"מתקן הרמה" המאפשר לאישה עם מוגבלות בניידות לטבול ולהתקלח.

נגישות מלאה – מקווה שבנוסף להנגשה הבסיסית יש בו גם קיים גם "מתקן הרמה" המאפשר לאישה עם מוגבלות בניידות לטבול ולהתקלח.

למידע נוסף על הוראות נגישות- לחצי כאן

אם אישה זקוקה למקווה נגיש באופן מלא (עם מתקן הרמה) ואין כזה באזור מגוריה, זכותה לדרוש את התקנת המתקן במקווה הנגיש הקרוב אליה. עליה לפנות למשרד לשירותי דת, או לרשות המקומית, או למועצה הדתית באזור מגוריה באמצעות הטופס.

חשוב לציין כי החוק והתקנות אומנם מפרטים את התנאים הנדרשים מ"מקווה נגיש", אך במציאות קיימים מקוואות שמצהירים על הנגישות שלהם, למרות שלא כל דרישות החוק והתקנות מתמלאות בהן.

אם לא מצאת מקווה נגיש באזור מגורייך התואם את צרכייך – אנא פני אלינו.

אופי השירות לאישה עם מוגבלות במקווה

בשנת 2013 נכנסו לתוקף תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013. התקנות קובעות את אופן מתן השירות במקומות ציבוריים שונים, ובכללם במקוואות. בין היתר, כוללות תקנות השירות הוראה לפיה השירות המונגש ינתן תוך שמירה על כבודו ופרטיותו של האדם בעל המוגבלות, ומתוך יחס אדיב ומכבד, המאפשר קבלת השירות בעצמאות, בבטיחות, באופן שוויוני, וללא תשלום נוסף.

נתקלת בהתנהגות שונה מצד בלנית או כל נותן/ת שירות אחר/ת בעניין זה? מוזמנת לפנות אלינו למרכז הסיוע בטלפון 8083*.

נגישות תואמת צרכים

מקווה נגיש הינו מקווה בו מתקיימות הוראות המופיעות בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות למקום ציבורי שהוא בניין קיים), התשע"ב – 2011. יחד עם זאת, ייתכן שקיימות התאמות הנדרשות בפועל אשר נעדרות מהתקנות, ואולם הן אינן מצויות בהן.

 

ניירות עמדה

המשרד לשירותי דת פועל על מנת לקדם את תהליך הנגשת המקוואות הנקבע בתקנות ומבכר בקשות לתקציבי שיפוץ מקוואות במקרה שבו השיפוץ כולל גם הנגשה. בשורות הבאות, נבקש להצביע על כמה נקודות שבהן נדרש שיפור על מנת להבטיח שההנגשה תיעשה בצורה הראויה.

  1. אי יישום תהליך ההנגשה: בדיון בועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, מיום ה-23/10/2013 התחייב מנכ"ל המשרד לשירותי דת דאז, אלחנן גלט, כי "במהלך 2014 ולכל המאוחר ב-2015 לא תהיה עיר בישראל שלא יהיה בה לפחות מקווה אחד עם נגישות" וכן, כי הדבר יקרה, "במהלך ,2014 תוך כדי תעדוף תקציבי באותם משאבים שאנחנו נותנים לשיפוץ מקוואות". על פי הרשימות שפורסמו על ידי המשרד לשירותי דת ונתונים נוספים שפורסמו על ידי הלמ"ס, נראה כי המקוואות אינם עומדים בדרישות לוחות הזמנים להנגשה. בסוף תהליך הנגשת המקוואות ברחבי הארץ, צריכים להיות 71 מקוואות מונגשים באופן בסיסי ב- 62 יישובים, אך לפי האתר של המשרד לשירותי דת, ישנם כיום 39 מקוואות נגישים, ב- 32 ישובים בלבד. לשם המחשה, אין בת"א מקווה מונגש כלל (כשהתקנות מחייבות הנגשה של 4 באופן בסיסי ו-2 באופן מלא,) ובירושלים יש רק מקווה אחד (על אף שנדרשים 5 באופן בסיסי ו- 3 באופן מלא.) יש לציין כי בדיון שהתקיים בועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בתאריך 12/06/2017, הודיע השר לשירותי דת, ח"כ דוד אזואלי, כי בכוונת המשרד להנגיש כמאה מקוואות לנשים ברחבי הארץ וכי יש תקציב לכך אלא שהוא "איננו מספיק".
  2. חוסר מודעות ציבור בעלות המוגבלות לזכויותיהן: על פי התקנות, זכאית אשה עם מוגבלות להנגשה מלאה של מקווה באזור מגוריה. עם זאת, כאמור, לפי פרסומי המשרד לשירותי דת לא פנתה אף אישה בבקשה כי יונגש עבורה מקווה, ולא מצאנו כל עדות לכך כי המשרד פעל בכדי ליידע את ציבור הטובלות בעלות המוגבלות אודות זכותן זו.
  3. מחסור במידע עדכני לציבור: בדיקה של 'עתים' מעלה כי רשימת המקוואות המונגשים המפורסמת באתר של המשרד לשירותי דת איננה מעודכנת, וכי יש מקוואות נגישים נוספים ברחבי בארץ. כמו כן, הרשימה איננה מבחינה בין הנגשה בסיסית לבין הנגשה מלאה. יתרה מכך, לא ברור האם הכוונה היא לנגישות כפי שדורשות התקנות או בנגישות פחותה יותר.

 

פתרון 'עתים'

  • יש להפנות את התקציבים הנדרשים על מנת שתהליך הנגשת המקוואות ייעשה בצורה מלאה.
  • יש לפקח על תהליך הנגשת המקוואות בהתאם לתקנות ולהגביר את האכיפה במקרה הצורך.
  • על המשרד לשירותי דת ליידע את ציבור בעלות המוגבלות בדבר זכויותיהן השונות בכל הנוגע להנגשת מקווה באזור מגוריהן.
  • על המשרד לשירותי דת לעדכן את רשימת המקוואות המפורסמת באתר המשרד, בהתאם לרמות הנגישות הקבועות בתקנות ולקצב ההתקדמות של תהליך ההנגשה.

 

 

הנגשת מקוואות- המסמך המלא

קישורים שימושיים

אם נתקלת בצורך הקשור לנגישות מקוואות - פני אלינו *8083

מעוניינים לתמוך בעתים?

תרומה להמשך פעילות העמותה
contact