לחץ כדי לסגור את החיפוש

מדריך ברית מילה

בחירת מוהל

בישראל פועלים כיום שני סוגים של מוהלים:

  • מוהלים המוסמכים על ידי הוועדה הבין-משרדית לפיקוח על המוהלים, המשותפת למשרד הבריאות ולרבנות הראשית לישראל.
  • מוהלים שאינם מוסמכים, אך עדיין אינם מפוקחים על ידי הוועדה.

 

  • המוהלים המוסמכים הם מוהלים שקיבלו רישיון מידיי הוועדה. הוועדה מפקחת על הכשרתם של המוהלים בתחום המעשי-כירורגי ובתחום ההלכתי-עיוני. היא מתנה את קבלת הרישיון בתקופת התמחות אצל מוהלים מוסמכים ובבחינות עיוניות ומעשיות. הוועדה מחזיקה ברשימה ארצית מעודכנת של מוהלים מוסמכים, ומנהלת את מערך הרישוי – מתן רישיונות מילה וחידוש תוקפם או פסילתם. כמו כן היא עוסקת בטיפול בתלונות על מוהלים, בהפצת נהלים ותדריכים כמו גם בעריכת השתלמויות למוהלים.

"מוהל מוסמך" בעל ותק רב שעמד בבחינות מתקדמות – מקבל מעמד של "מוהל מומחה".

תעודת הסמכה לדוגמא  

מוהלים לא-מוסמכים הם מוהלים שקיבלו את הכשרתם כעוזריו של מוהל ותיק, ובדרך זו למדו את המקצוע. מוהלים אלו אינם כפופים לפיקוח מוסדי כלשהו, ולכן על פי הוראות משרד הבריאות אסור לבתי החולים הציבוריים להעסיק אותם או לאפשר להם לפרסם בהם את עצמם. עם זאת יש להדגיש כי אין איסור חוקי על מילה ללא הסמכה.

מוהל או רופא?

ישנם רופאים בעלי התמחויות רפואיות שונות המשמשים גם כמוהלים. מקצתם מלים תינוקות רק במרפאותיהם הפרטיות, ואחרים עושים זאת גם באולמות או בבתי כנסת.

הכשרה מקצועית ברפואה אינה זהה להכשרה לתפקיד מוהל ואינה מחליפה את הניסיון שנרכש עם הזמן. על הבוחרים ברופא-מוהל לוודא כי לאותו רופא יש ניסיון נכבד גם במילה, מכיוון שלא כל רופא מומחה הוא גם מוהל מוסמך. כמו כן, יש לזכור כי הכשרתו של אדם כרופא אינה מכשירה אותו להיות מוהל על פי ההלכה, על כן, במידה וההורים מעוניינים בבית מילה דתית, יש לבדוק האם הרופא מוכשר גם מבחינה הלכתית.

רשימת מוהלים מוסמכים

עלויות

  • תשלום למוהל:

המוהל אינו עובד מדינה, והתשלום למוהל אינו קבוע בחוק. עם זאת, הוועדה הבין-משרדית לפיקוח על המוהלים מפרסמת תעריף מומלץ לתשלום למוהלים, המתעדכן מפעם לפעם. מוהל מומחה גובה תשלום גבוה מזה שגובה מוהל מוסמך, ומוהלים רופאים נוהגים לבקש תשלום גבוה אף יותר.

יש מוהלים המבקשים תשלום לפי התרשמותם ממצבם הכלכלי של הורי התינוק ויש מוהלים שאינם נוהגים לקבוע תשלום, אלא מבקשים מהורי התינוק לשלם לפי שיקול דעתם. מעט מן המוהלים עוסקים בתפקיד זה בהתנדבות.

תעריף מומלץ לתשלום (נכון לשנת 2014):

מוהל מוסמך – 1000 ש"ח

מוהל מומחה – 1500 ש"ח

  • הוצאות נוספות

יש לרכוש בבית מרקחת משחות וחומרי חיטוי וריפוי לטיפול בפצע הברית, לפי הוראותיו של המוהל או של רופא הילדים.

תפקיד המוהל

הסמכה: מומלץ לבחור במוהל בעל רישיון מטעם הוועדה לפיקוח על המוהלים.

סטריליזציה: חובה על המוהל לחטא את ידיו ולהקפיד על סטריליזציה של הכלים בדוּד-עיקור, על פי הדרישות של משרד הבריאות ושל הרבנות הראשית. אין די בחיטוי כלי המילה באלכוהול.

ביקורי בית: יש לבקש מהמוהל להגיע לבית לפני הברית, כדי לוודא שאין לתינוק צהבת וכי משקלו ומצבו מתאימים לברית. מוהלים רבים מבקרים בבית התינוק גם אחרי הברית כדי לוודא כי פצע הברית מבריא היטב וכדי להסיר חבישה, אם ישנה. ביקורי הבית כלולים במחיר שמשולם על הברית, ומצוינים כחובה בתדריך למוהלים שהרבנות הראשית מנפיקה.
הדרכה לקראת הברית: לפני הברית המוהל צריך להדריך הדרכה יסודית את ההורים ולענות תשובות מספקות על כל שאלה שמתעוררת אצלם. ההדרכה צריכה לכלול הוראות מפורטות בנוגע להאכלת התינוק (לפני הברית ואחריה), לאופן חיתולו, למתן תרופות (לפני ואחרי), ולטיפול בפצע הברית – רחצה, חיטוי, הרגעה, חבישה, וכדומה. עליו לתאר את התגובות הצפויות של התינוק, ולהסביר אילו תגובות חריגות מחייבות ייעוץ וטיפול.

ציוד ואביזרים: יש לסכם עם המוהל לפני הברית מה הוא מצפה שההורים יביאו אתם לטקס, ולְמה הוא דואג בעצמו, למשל יין, טליתות, כרית ברית, כיסא של אליהו וכלי חול להטמנת הערלה. כמו כן חשוב לברר מראש לכמה חיתולי בד יזדקק, במה כדאי להלביש את התינוק, ואיזה ציוד רפואי הוא ממליץ לקנות.

העדפות בהרגעת התינוק :רצוי לדבר עם המוהל על העדפות ההורים בנוגע להרגעת התינוק בברית. יש הורים המעדיפים להרגיע את התינוק בספוגית או במוצץ שטבולים במיץ ענבים או במי סוכר, ולא ביין. ויש הורים שמבקשים שהמוהל לא יכניס לפי התינוק את אצבעו או את אצבע התינוק.

בעיות רפואיות: על ההורים לדווח למוהל על כל בעיה רפואית שיש לתינוק וכן חובה ליידע אותו אם יש במשפחה מחלות כבד או בעיות בקרישת דם (כגון המופיליה).

מציצה ישירה בפה/בשפופרת: המציצה היא חלק משלבי ברית המילה. המשפחה יכולה לבחור בין מציצה ישירה בפה או מציצה באמצעות שפופרת ועל המוהל לקבל את הסכמתה לביצוע מציצה ישירה בפה.

שימו לב! המוהל אינו מוסמך לרשום לתינוק תרופות ואינו רשאי להשתמש, בלא אישור ההורים או אישור רופא, בתרופות הרגעה לתינוק, בצורת נרות, טיפות או זריקות כלשהן.

מחלקת בריתות של הרבנות הראשית

בתיאום מראש

מנהל המחלקה- הרב משה מורסייאנו

רכזת בריתות – אורית אלון

רחוב ירמיהו 80, בית יהב, ירושלים

טלפון: 02-5313141/2

פקס: 02-5000278

מייל: [email protected]

אתר: http://www.rabanut.gov.il/show_item.asp?levelId=61639

מעוניינים לתמוך בעתים?

תרומה להמשך פעילות העמותה
contact