לחץ כדי לסגור את החיפוש

קבורת תינוקות ונפלים



למידע וסיוע אישי >

מדריך קבורת תינוקות ונפלים

הקבורה והאבלות ביהדות עבור תינוק רך

תינוק שנפטר במהלך חודשי ההריון, במהלך הלידה או במהלך 30 הימים שלאחר מכן – למעשה, בטלים  לגביו/ה כל מנהגי האנינות (מנהגי האבל שבין המוות לקבורה), טקס הלוויה והאבלות.

הורי התינוק ואחיו אינם מחויבים לקרוע קריעה בבגד, לומר קדיש, לשבת שבעה או לנהוג מנהגי אבלות, אם כי ההלכה מאפשרת להם, אם רצונם בכך, לנהוג מנהגי אבלות מסוימים.

העובדה שתינוק שהה זמן מסוים באינקובטור המדמה רחם אינה משנה לעניין זה, שכן הזמן הקובע הוא זמן הלידה. כך גם לגבי תינוקות הנולדים חולים מאד, עם מומים שאינם ברי ריפוי, אשר הצפי לגביהם הוא שלא יישארו בחיים. תינוק שעבר את גיל חודש נחשב לתינוק 'בר קיימא' (שיש לו קיום) ולאחר פטירתו הוא נחשב כילד לכל דבר ומשפחתו מחויבת במנהגי הקבורה והאבלות הנהוגים בעקבות פטירת מבוגר.

אפשר להתייעץ עם רב על מנת להחליט איך לנהוג.
במידה ואתם זקוקים לסיוע במציאת רב באזור מגוריכם המצוי בסוגיה זו, פנו אלינו 8083*

  • הכתובת שלך
    מול שירותי הדת

כיצד מקובל לקבור תינוקות רכים?

קברני חברת הקדישא מבצעים את הקבורה, כאשר אחד מהם נושא את התינוק בחיקו, בלא מיטת קבורה (אלונקה) ובלא תכריכים (הגופה עטופה בסדין לבן במקום בתכריכים). עורכים טהרה (רחיצה הגופה לפני הקבורה), בדומה לטהרה של נפטרים בוגרים. אם הנפטר הוא תינוק זכר שטרם הגיע לגיל 8 ימים ולא עבר ברית מילה, החברה קדישא מבקשת רשות מההורים לקיים מילה לגופת התינוק לפני קבורתו. אין מדובר בברית מילה טקסית הכוללת ברכות ופסוקים, אלא בפעולת מילה הנעשית על ידי מוהל או על ידי איש חברת הקדישא. כמו כן, ההורים יכולים לתת שם לתינוק הנפטר, ובמידה ולא נתנו, חלק מחברות הקבורה נותנות שם בעצמן לפני הקבורה.

תהליך הקבורה

בחודש אוגוסט 2014 פורסם נוהל משותף של משרד הבריאות והמשרד לשירותי דת, המתייחס לקבורת עוברים ו"תינוקות רכים". הנוהל מסדיר את התנהלות בתי החולים וחברות הקבורה במקרה של פטירת תינוק  בן פחות משלושים יום או במקרה של "לידה שקטה" (לידת עובר מת).

להלן הזכויות המהותיות, כפי שמופיעות בנהלים החדשים:

בבית החולים, לאחר הודעת המוות של התינוק, נציג של בית החולים מבקש להחתים את ההורים על מסמך שבו הם בוחרים בין שלוש אפשרויות פרידה מהתינוק. שימו לב: בחלק מבתי החולים לא מקפידים על שימוש בטופס, כפי שהנוהל מחייב, על כן מומלץ לבקש עותק של המסמך שיישאר בידי ההורים.

שימו לב! המידע על זהות חברת הקבורה יסייע לכם בעתיד, במידה ותרצו לדעת את מקום הקבר, שכן הקבורה לא תתבצע בהכרח באזור בית החולים או באזור מגוריכם.
  1. אין מעורבות – ההורים מסמיכים את צוות בית החולים לטפל בהליך הקבורה מול חברת הקדישא העובדת עם בית החולים. על בית החולים ליידע את ההורים עם איזו חברת קדישא הם תיאמו את הקבורה.

שימו לב! כאמור, המידע על זהות חברת הקבורה יסייע לכם בעתיד, במידה ותרצו לדעת את מקום הקבר, שכן הקבורה לא תתבצע בהכרח באזור בית החולים או באזור מגוריכם.

  1. מעורבות חלקית – המשפחה לוקחת חלק פעיל בהליך פרידה שמתקיים בבית החולים, ולאחר מכן בית החולים מתאם את הקבורה מול חברת הקבורה כמו באפשרות מספר 1. גם במקרה זה חובת בית החולים ליידע את ההורים על אודות זהות חברת הקבורה.
  2. מעורבות מלאה – המשפחה לוקחת אחריות פעילה על כל הליך הקבורה, תוך תיאום עם חברת קבורה במקום מגוריהם של ההורים על פי הרישום בתעודת הזהות.

חשוב לדעת! רק חברת הקבורה המספקת שירות לאזור מגוריכם על פי הרישום בתעודת הזהות "חייבת" לקבל את התינוק, אך לא כל חברת קבורה ערוכה לקבורת נפלים (שמתו לפני הלידה, או שחיו פחות מ- 30 יום). כמו כן, לא כל חברות הקבורה מסכימות לנוכחות ההורים בקבורה. לכן, חשוב לתאם את כל הפרטים עם חברת הקבורה מראש.

חשוב לקבל הסבר ופירוט מנציג מקצועי מטעם בית החולים.

במידה ונתקלתם בקושי או לא קיבלתם את המידע הדרוש, פנו אלינו, לעתים, להכוונה וסיוע 8083*

הצעדים הנדרשים לצורך תיאום קבורה

יש לבקש מבית החולים הודעת פטירה וסידור רשיון קבורה. רשיון קבורה מוציאים רק לתינוק משבוע 22 להריון או מעל משקל 500 גרם. חלק מבתי החולים אינם מסדרים את רשיון הקבורה ועל כן יש לבקש זאת מלשכת הבריאות המחוזית באזורכם.

במקביל, יש לתאם את טקס הקבורה עם חברה קדישא: יש להתקשר לחברה קדישא של הישוב בו ההורים רשומים במשרד הפנים. חשוב לברר האם לחברה יש חלקת נפלים והאם החברה מאפשרת נוכחות הורים. כמו כן, יש לבקש מהחברה לתאם עם בית החולים את הבאת התינוק לבית העלמין. במידה וחברת הקדישא באזור המגורים אינה מאפשרת קבורת נפלים, או אינה מאפשרת נוכחות הורים ואתם מעוניינים בכך – יש לפנות לחברות אחרות באזור.

לידיעתכם, ייתכן ותתקשו למצוא חברת קבורה אשר ערוכה לטפל בקבורת נפלים – אפשר לפנות אלינו לסיוע באיתור חברה מתאימה.

על נציג החברה קדישא מוטלת האחריות לביצוע כל הליך הקבורה מהובלת התינוק ועד להטמנתו. במידה וחברת הקבורה מבקשת מכם להסיע את התינוק, פנו אלינו לצורך מציאת פתרון חלופי.

אופן הקבורה והרישום

על פי הנהלים החדשים, התינוק נקבר במקום נפרד ומאובחן מיתר העוברים או התינוקות הרכים. ההפרדה יכולה להתבצע גם מתחת לאדמה, אך יש חובת רישום מדויק וממוחשב.

הנצחה

משפחה המעוניינת בכך – זכותה להציב מצבה או לוחית זכרון על או בסמוך למקום הקבר. או לחילופין להציב לוחית שיש על קיר הנצחה אותו תייחד חברת הקבורה לחלקה לשם כך.

מציאת מיקום הקבר

במידה וההורים נתנו לבית החולים את הסמכות לטפל בכל הליך הקבורה, ובדיעבד מחליטים שברצונם לדעת איפה נמצא הקבר, ניתן לעשות זאת כך:

  1. יש לפנות לרשומות בית החולים ולבקש את רישיון הקבורה של התינוק. יש להצטייד בתאריך הלידה, שם האם ומספר תעודת הזהות של האם ושבוע ההריון בו התרחשה הלידה.
  2. יש לפנות למחלקת הפתולוגיה ולברר עם איזו חברת קבורה בית החולים עובד במקרה מוות של תינוקות.
  3. יש לפנות לחברה קדישא לצורך קבלת המיקום המדויק של הקבר. בדרך כלל יש להציג את מספר תעודת הזהות של האם, שם בית החולים ולפעמים גם את מספר רשיון הקבורה.

ביקור

הורים המעוניינים לראות או לבקר במקום הקבורה – יש לתאם את מועד ההגעה עם חברת הקבורה מראש. מנסיוננו, חלק מחברות הקבורה, מנסות, על פי מנהגן, להניא את ההורים מלבקר בקבר.

במקרה של נתיחה לאחר המוות

כשתינוק נשלח לנתיחה לאחר המוות – יתכן שבעקבות כך הקבורה לא תהיה מובחנת ומוסדרת כקבורת תינוק רך, אלא תתקיים קבורת אחים. מומלץ להתייעץ עם רופא במידת ההכרחיות של הנתיחה. כמו כן, בחיפוש אחר מידע בדבר מקום הקבורה יש לפנות למקום בו התינוק נותח ולא לבית החולים בו נולד.

עלויות

כל העלויות הבאות מכוסות על ידי המוסד לביטוח לאומי, המשלם ישירות לחברת הקבורה:

חלקת קבר, הסעת התינוק ממקום הפטירה לחלקת הקבר (במידה ומקום הפטירה בתחום הרשות המקומית בה פועלת חברת הקבורה), טהרה, קבורה, קביעת שלט זמני על הקבר, הסעת הגופה מבית החולים הנותן שירותים רפואיים לתושבי הרשות המקומית שבה מתגוררים ההורים.

במידה והתינוק נפטר בבית חולים מחוץ לתחום הרשות המקומית של מקום מגורי ההורים וההורים בוחרים לקבור אותו במקום מגוריהם – על ההורים לשאת בעלות ההסעה. כמו כן, עבור מקום קבורה שונה מהאפשרות שחברה קדישא מציעה יגבה תשלום נוסף.

הצעה לדברי פרידה לעובר

הורים יקרים, ציפיתם לחבוק חיים חדשים, אך במקום זאת אתם ניצבים בפני חוויה קשה של מות תינוקכם. לעולם לא ניתן להתכונן לחוויה כזו מראש, ואתם בוודאי המומים.

לא משנה כיצד נפטר תינוקכם – אתם בוודאי חשים תחושות של אובדן, אבל, עצב ואולי אף מרירות על חוסר הצדק שנגרם לכם.

בהלכה היהודית אין מנהגים מיוחדים או הלכות המתייחסים לפטירת עובר או תינוק רך. יחד עם זאת, הורים רבים משתוקקים להתפלל או לומר לעובר מילות פרידה הנשענות על מקורות יהודיים.

ליקטנו עבורכם מספר קטעים מתפילות יהודיות, המתאימים למצב הייחודי בו אתם שרויים; הן מתוך תפילות בנות אלפי שנים, והן קטעי תפילות ישראליות בנות זמננו.

מעוניינים לתמוך בעתים?

תרומה להמשך פעילות העמותה
contact