לחץ כדי לסגור את החיפוש

סידורים לאחר הקבורה



למידע וסיוע אישי >

מדריך סידורים לאחר הקבורה

השאלת ציוד לשבעה

כדי לסייע לאבלים להתארגן בבית בשבעת ימי האבלות, ארגונים שונים מספקים ציוד בהשאלה, ללא מטרות רווח.
ציוד גמ"ח [גמילות חסדים] כזה יכול לכלול: כסאות לאבלים, כסאות וספסלים למנחמים, מיחמים לשתייה חמה, אוהל להקמה בחצר הבית, סידורים בנוסחי העדות השונות, משניות ללימוד בבית האבל, ואף ארון קודש נייד וספר תורה, ספרי תהילים, ונרות נשמה שבועיים.

צרו קשר עם קהילת בית הכנסת הקרוב לביתכם, או בידקו אם העירייה שבתחומה אתם יושבים שבעה מספקת שירותים כאלו (בדרך כלל מספר הטלפון 106 או 107 למוקד העירייה.)

מעבר לכך ישנם ארגוניים בפריסה ארצית – לדוגמא גמ”ח 'ניחומים'של ארגון זק"א   (1220 מכל טלפון, ללא כוכבית)

רכז ואחראי: אברהם קאפ, פלאפון: 053-3111310.

הוצאת תעודת פטירה

שימו לב – הודעת הפטירה שקיבלתם מן הרופא או בית החולים אינה תעודת פטירה לצרכים רשמיים ומשפטיים. תעודת הפטירה נחוצה להסדרת ענייני הרכוש שהיה שייך למת והיא ניתנת בחינם ממשרד הפנים.

חלק מבתי החולים מעבירים את הפרטים ישירות למשרד הפנים לשם הוצאת התעודה ועליכם לברר בבית החולים האם הם נותנים שרות זה. אם השארתם שם את תעודת הזהות של הנפטר, כנראה שהם יטפלו בהעברת המידע למשרד הפנים. אם לא, על משפחת הנפטר, או על בא כוחם, לגשת בצירוף מכתב הסבר לבקש אותה ממשרד הפנים.

לאחר כשבועיים מן הפטירה רישומי משרד הפנים מתעדכנים, כלומר שם הנפטר מושמט ממרשם התושבים, וניתן להוציא תעודת פטירה. צריך למלא טופס, ולצרף את מספר תעודת הזהות ואת פרטיו האישיים של הנפטר, כפי שנרשמו בשעת הפטירה. את הבקשה ניתן להגיש בסניף המקומי של משרד הפנים או דרך אתר האינטרנט של המשרד, הפקס או הדואר. תעודת הפטירה תישלח בדואר לאחר כשבועיים או שתימסר לידי בא כוח או קרוב משפחה המצויד במספר תעודת הזהות של הנפטר.

שימו לב,  מומלץ לצלם את תעודת הזהות של הנפטר לפני מסירתה למשרד הפנים.

טופס הבקשה לקבלת תעודת פטירה

  

הזמנת מצבה

בתום שלושים יום מן הקבורה (ויש הנוהגים בתום שנה) נוהגים לקבוע מצבה על קבר הנפטר. הזמנת המצבה מקבלן מצבות נעשית על ידי המשפחה ובמימונה. יש להחליט על הכיתוב שרוצים לקבוע על האבן, ולוודא שהמצבה תובא למקום הנכון (לחלקות קבורה יש כתובות ממוספרות ומדויקות) ובזמן הנכון (לפני השלושים או יום השנה). מצבות יכולות להיות בגדלים שונים ועשויות מחומרים שונים. יש בתי עלמין ששומרים על אחידות המצבות, ומנחים את המשפחה להזמין מצבה מאבן מסוימת ובגודל מסוים ולהקפיד על הכיתוב עליה בתאריכים עבריים. לעומתם בבתי עלמין אחרים המשפחה חופשייה לבנות מצבה כטוב בעיניה ועל פי  תקציבה והעלויות המתאימות לה.

בחירת הכיתוב על המצבה

בדרך כלל נכתבות על המצבה האותיות פ"נ (פה נקבר), מתחתיהן נכתבים שמו המלא של הנפטר ושמות הוריו (יש הנוהגים לכתוב רק את שם האב, ויש הנוהגים להוסיף אף את שמות בני הזוג והילדים) וכן תאריך הפטירה העברי או הלועזי. יש המוסיפים מילים אחדות, ביטוי או פסוק המבטאים את אופי הנפטר ומפעל חייו. בתחתית המצבה נהוג לציין את ראשי התיבות ת.נ.צ.ב.ה – "תהא נשמתם צרורה בצרור החיים" (על פי שמואל א', כ"ה 29).

עלויות המצבה

עלויות המצבה מושתות על משפחת הנפטר, למעט אנשים שהוכרו על ידי ביטוח לאומי כגלמודים, או אז המדינה נושאת בעלויות המצבה, אם לא הוקמה במשך שלושה חודשים.

מעוניינים לתמוך בעתים?

תרומה להמשך פעילות העמותה
contact