לחץ כדי לסגור את החיפוש

הכנות הנעשות על ידי החברה קדישא



למידע וסיוע אישי >

העברת הגופה אל בית הלוויות

בכל עיר או יישוב יש מקום מרכזי, בדרך כלל סמוך לבית הלוויות, שאליו מובאות גופות לפני קבורתן. לרוב דואגת החברה קדישא המטפלת בקבורה להעביר את המת אל בית העלמין ללא תשלום. הדברים אמורים גם כאשר הפטירה אירעה בבית או ברחוב וגם כאשר הועבר הנפטר למכון לרפואה משפטית באבו כביר לצורך זיהוי או קביעת נסיבות המוות.

במקרים מיוחדים, למשל כאשר גופת הנפטר נמצאת מחוץ לתחומי החברה קדישא האחראית על הקבורה, המשפחה מתבקשת לשכור אמבולנס פרטי להסעת הגופה או לשלם לשם כך לחברה קדישא תשלום נוסף, על פי התעריפים שהוגדרו על ידי הביטוח הלאומי.

חפירת הקבר

החברה קדישא אחראית על הקצאת מקום הקבורה, על חפירת הקבר ועל הבאת הציוד הנדרש לשעת הלוויה - אלונקה לנשיאת המת, מעדרים לכיסוי הקבר, וכדומה.

טקס הטהרה

טקס הטהרה נעשה לכבודו של המת, והוא כולל פעולות של רחיצת הגופה, הלבשתה והכנתה לקבורה. את הפעולות האלה מבצעים אנשי החברה קדישא הקרויים "מתעסקים", והם מצוּוים על נהיגת כבוד מרבי בנפטר. גברים מטפלים בנפטרים גברים, ונשים – בנשים. הטקס נעשה בחדר המיועד לכך שנמצא בדרך כלל ליד בית הלוויות.

המתעסקים מניחים את גוף הנפטר על קורה מיוחדת, רגליו לכיוון הדלת ופניו לפנים החדר. זהו סמל לכך שעם פטירתו של אדם הוא נפרד מהגוף, מהחומריות ומהטומאה (המסומלת ברגליים), וכל שנותר הוא נשמתו הטהורה (המסומלת בראש). בזמן הטהרה המתעסקים אומרים פסוקים שונים הנוגעים לרחיצה, טהרה והלבשה, כדוגמת הפסוק:

"וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם" (יחזקאל ל"ו 25).

אמירת הפסוקים הנוגעים לטקס הטהרה מונעת מן המתעסקים לדבר דברי חולין, כאשר המת מוטל לפניהם.
בזמן רחיצת ראשו ושערותיו של הנפטר, המתעסקים מכסים את שאר הגוף כדי לשמור על כבודו. לבסוף מסרקים את שערו של המת, מנקים ומקצצים את ציפורניו ורוחצים אותו. מנהג ירושלים באשר לנפטרים גברים הוא לסיים טקס זה בטבילת הגוף במקווה טהרה, ולא ברחצה נוספת. לאחר הרחצה מלבישים את הנפטר בבגדים מיוחדים הנקראים "תכריכים" העשויים מבד לבן פשוט והם כוללים מכנסיים, חולצה, כתונת, כובע ועוד. מעל לבגדים, נעטף הגוף בבד לבן גדול הקרוי "סובב". נפטר גבר נעטף בדרך כלל לשעת הלוויה גם בטלית, וזו יכולה להיות טליתו האישית. הטלית מוסרת מן הגופה בזמן הקבורה ונשארת בידי המשפחה.

מעוניינים לתמוך בעתים?

תרומה להמשך פעילות העמותה
contact