לחץ כדי לסגור את החיפוש

ברית מילה לשם גיור



למידע וסיוע אישי >

מדריך ברית מילה לשם גיור

ההליך

  • בסיום הליך הגיור בבית הדין יש לתאם ברית בעזרת הפנייה לברית שנותנים הדיינים או רכזי המחוז. אם עבר המתגייר בעבר הסרת ערלה שלא במסגרת ברית מילה יהודית, או שנולד ללא ערלה, יעבור הליך 'הטפת דם ברית' שיפורט בהמשך.
  • מזכירות מחלקת מילות וטבילות תתאם מקום ומועד לביצוע ברית המילה.
    רכזת המחלקה – אסתר קבדה 04-6175111 לקביעת תורים: 02-5450109.
    אם הטיפול מתעכב, יש לפנות ישירות למוקד הגיור, בטלפון: 02-5450100 .
  • ברית המילה נעשית במספר בתי חולים ומרכזים רפואיים ברחבי הארץ והיא מתבצעת על-ידי רופא מומחה, הממונה על ההיבט הכירורגי של הברית ועל ידי מוהל, הממונה על ההיבט המסורתי (לעתים משמש אדם אחד בשני התפקידים). לאלה מסייע רופא מרדים. את הברית ילוו, נוסף לצוות המקצועי, שני גברים מטעם בית הדין לצורך אישור ברית המילה. בתום הברית חותמים חברי בית הדין על טופס ההפניה למילה ומאשרים כי המילה הייתה 'לשם גירות'. טופס זה נמסר לידיי המתגייר יחד עם מכתב השחרור לאחר הברית וביום הטבילה יש להביאו.
  • בדרך-כלל קובעים בתי החולים 'יום ברית' מרוכז בו עוברים מספר אנשים את ההליך הרפואי בזה אחר זה, ובסוף היום מתבצע החלק הטקסי של ברית המילה במשותף לכל הנוכחים, בליווי בני המשפחות.
  • בחלוף כשלושה שבועות מברית המילה, כשהתפרים נעלמים, ניתן לקבוע תאריך לטבילה במרכז ההזמנות: 02-5450109.

ההכנות לברית

אישורים רפואיים: לקראת ברית המילה, יש לפנות לרופא המשפחה לבדיקה כללית הכוללת הפנייה לביצוע בדיקות דם. בהתאם לתוצאות, יכתוב רופא המשפחה סיכום מידע רפואי ואישור על כשירות רפואית לביצוע ניתוח הברית.

צום: יש להגיע אל הניתוח בצום מלא של 6 שעות, בכפוף להנחיות הרופאים. הנחייה זו חשובה במיוחד כאשר צפויה הרדמה כללית (לדוגמה, בברית של ילדים עד גיל 10).

 

מה להביא לברית מילה?

  • תעודת זהות או דרכון.
  • אישור עדכני מרופא משפחה על כשירות רפואית לביצוע ניתוח הברית.
  • תוצאות בדיקות דם עדכניות, כולל ספירת דם, בדיקת זמן קרישה וזמן דימום.
  • מלווים: ילד מתחת לגיל 18 מחויב להיות מלווה באחד מהוריו. כניסת מלווה לחדר הניתוח תלויה במדיניות בית החולים. בחלק מן המקומות מקובל מצטרף "סנדק" לנימול היושב לצידו בחדר הניתוח ואוחז בידו או בראשו. הסנדק יכול להיות בן משפחה או ידיד המקבל את הכבוד ללוות את הברית.

טקס הברית

בניגוד לטקס הברית לתינוק, בו נאמרים הפסוקים והברכות על ידי אבי התינוק, המוהל ומכובדים נוספים, הרי שבטקס הברית למבוגרים – יהיה הנימול הדמות האקטיבית והוא שיאמר חלק מן הטקסטים. במהלך הניתוח עצמו, מברך המוהל את ברכת המילה המיוחדת לגרים:

המוהל: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ למוּל אֶת הַגָּרִים וְלְהַטִּיף מֵהֶם דָּם בְּרִית שֶׁאִלְמַלֵי דָּם בְּרִית לֹא נִתְקַיְימוּ שָׁמַיִם וָאַרֶץ, שֶׁנֶאֱמַר: אִם לֹא בְּרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה, חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי, בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי כּוֹרֵת הַבְּרִית.
הנוכחים: אָמֵן.

המוהל מבצע את הברית ואז מברך הנימול שתי ברכות;
הנימול: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהִיכַּנֵס בִּבְרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ.
הנוכחים: אָמֵן.

הנימול: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְמַן הַזֶּה.
הנוכחים: אָמֵן.

בשעת הניתוח אומרים בדרך-כלל רק את הברכות הללו (אם כי עקרונית ניתן לקיים את יתר הטקס בתוך חדר הברית). לאחר סיום כל הבריתות שנקבעו לאותו יום, מכנסים את המתגיירים ובני משפחותיהם יחד, לאמירת התפילות והפסוקים הבאים, או חלק מהם.

ראשית נקראים פסוקי 'שמע ישראל' ולאחריהם נאמרות הצהרות ובקשות נוספות. כל פסוק נקרא פעמיים, כשאדם אחד מקריא אותו והציבור חוזר אחריו:

עורך הטקס/ המוהל: שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ אֲדֹנָי אֶחָד.
הנימולים: שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ אֲדֹנָי אֶחָד.
עורך הטקס/ המוהל: אֲדֹנָי מֶלֶךְ אֲדֹנָי מָלָךְ אֲדֹנָי יִמְלֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד.
הנימולים: אֲדֹנָי מֶלֶךְ אֲדֹנָי מָלָךְ אֲדֹנָי יִמְלֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד.
עורך הטקס/ המוהל: אָנָּא אֲדֹנָי הוֹשִׁיעָה נָּא.
הנימולים: אָנָּא אֲדֹנָי הוֹשִׁיעָה נָּא.
עורך הטקס/ המוהל: אָנָּא אֲדֹנָי הַצְלִיחָה נָּא.
הנימולים: אָנָּא אֲדֹנָי הַצְלִיחָה נָּא.

אם יש במקום 'כסא אליהו', מצביעים על הכסא ואומרים:

עורך הטקס/ המוהל: זֶה הַכִּסֵּא שֶׁל אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא זָכוּר לַטּוֹב.
לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי אֲדֹנָי. שִׂבַּרְתִּי לִישׁוּעָתְךָ אֲדֹנָי, וּמִצְוֹתֶיךָ עָשִׂיתִי.
אֵלִיָּהוּ מַלְאַךְ הַבְּרִית, הִנֵּה שֶׁלְּךָ לְפָנֶיך, עֲמוֹד עַל יְמִינִי וְסָמְכֵנִי.
שִׂבַּרְתִּי לִישׁוּעָתְךָ אֲדֹנָי. שָׂשׂ אָנֹכִי עַל אִמְרָתֶךָ, כְּמוֹצֵא שָׁלָל רָב.
שָׁלוֹם רָב לְאֹהֲבֵי תוֹרָתֶך, וְאֵין לָמוֹ מִכְשׁוֹל.
אַשְׁרֵי תִּבְחַר וּתְקָרֵב יִשְׁכֹּן חֲצֵרֶיךָ, נִשְׂבְּעָה בְּטוּב בֵּיתֶך, קְדשׁ הֵיכָלֶךָ.
טקס הברית מלווה בשתיית יין ובברכה עליו:
המוהל והנימולים: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
הנוכחים: אָמֵן.

לפעמים יוסיף המוהל עוד:

המוהל: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדַּשׁ יְדִיד מִבֶּטֶן, וְחוֹק בִּשְׁאֵרוֹ שָׂם,
וְצֶאֱצָאָיו חָתַם בְּאוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ. עַל כֵּן בִּשְׂכַר זֹאת אֵל חַי חֶלְקֵנוּ צוּרֵנו,
צַוֵּה לְהַצִּיל יְדִידוּת שְׁאֵרֵנוּ מִשַּׁחַת, לְמַעַן בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר שָׂם בִּבְשָׂרֵנוּ.
בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי כּוֹרֵת הַבְּרִית.
הנוכחים: אָמֵן.

בדרך-כלל מסתיים הטקס בנתינה חגיגית של שם עברי לנימולים. הברכה נאמרת לכל אחד מן הנימולים בנפרד, כשבתוכה משולב השם שבחר לעצמו:

עורך הטקס/ המוהל: אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינו, קַיֵּם אֶת הַאִישׁ הַזֶּה [לילדים אומרים: קַיֵּם אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ] וְיִקָּרֵא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל פלוני [כאן נאמר השם שנבחר] בֵּן אַבְרָהָם אָבִינוּ.
הנוכחים: זֶה הַגָּדוֹל, גָּדוֹל יִהְיֶה.

לעתים מסיימים בברכה מסורתית לרפואתם של הנימולים, הנאמרת לכולם יחד או תוך ציון שמו של כל אחד ואחד:

עורך הטקס / המוהל: מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב משֶׁה וְאַהֲרֹן דָּוִד וּשְׁלֹמֹה, הוּא יְבָרֵךְ אֶת הַנִּמּוֹל פלוני [כאן נאמר שמו העברי] בֵּן אַבְרָהָם אָבִינוּ, בַּעֲבוּר שֶׁנִּכְנַס לַבְּרִית וְכָל הַקָּהָל מְבָרְכִים אוֹתוֹ. וּבִּשְׂכַר זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁלַח לוֹ רְפוּאָה שְׁלֵמָה מִן הַשָּׁמַיִם, רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ וּרְפוּאַת הַגּוּף לְרמ"ח אֵיבָרָיו וְשׁס"ה גִּידָיו בְּתוֹךְ שְׁאָר חוֹלֵי יִשְׂרָאֵל. וּכְשֵׁם שֶׁנִּכְנַס לַבְּרִית כֵּן יִכָּנֵס לְתּוֹרָה וּלְעֲבוֹדָה וּלְחֻפָּה וּלְמַעֲשִׂים טוֹבִים, וְנֹאמַר אָמֵן".

ברית מילה לתינוקות בהליך גיור

ברית מילה לתינוקות בהליך גיור, דומה במהותה לברית מילה לתינוקות יהודים הנעשית בדרך-כלל ביום השמיני ללידתם. מגיל שמונה ימים ועד גיל חצי שנה הברית נעשית בידיהם של מוהלים מוסמכים וניתן לעורכה בבית, במרפאה או באולם שמחות.

אם נולד למתגיירת תינוק במהלך תקופת הלימודים , אפשר למול אותו 'לשם גיור' בגיל שמונה ימים, גם בטרם הושלם הליך הגיור של הילד ואימו. לצורך כך יש לפנות לבית הדין בו נפתח תיק הגיור באמצעות רכזי המחוז, ולבקש אישור לביצוע ברית מילה. לאחר קבלת האישור ניתן לפנות לכל מוהל מוסמך ולבקשו לערוך את הברית. אם המוהל מבקש הדרכה בנוגע לביצוע ברית מילה ייחודית זו, ניתן להפנותו למחלקת בריתות ברבנות הראשית : 02-531-3141/2

ברית מילה לילדים מעל גיל חצי שנה נעשית במרפאה כירורגית על ידי רופאים, בדומה לברית מילה למבוגרים. עד גיל 10 הברית נעשית בהרדמה מלאה, בנוסף להרדמה המקומית במקום הברית. עד גיל 18 מחויבים ילדים בליווי הורים או אפוטרופוסים ובחתימתם על טפסים רפואיים ומשפטיים שונים. ילד מעל גיל 10 חותם בנוסף להוריו על הטפסים.

ברית מילה למי שנימול - הטפת דם

הטפת דם ברית הינה טקס של דקירה קלה במקום הברית  במחט חד-פעמית וסטרילית. מדובר בפעולה מהירה, שאינה כרוכה בתהליכי הכנה והתאוששות הנעשית כתחליף לברית מילה, למי שערלתו הוסרה שלא בטקס ברית מילה יהודי-הלכתי או שנולד מהול.

הסרת ערלה אשר נערכת כהליך רפואי או שלא על פי הדינים המסורתיים, ואינה כוללת את הכוונות, הברכות והמשמעויות המלוות את הטקס היהודי, לא תיחשב ל'ברית מילה', אלא לאחר הטפת דם ברית סמלית.

'תיקון ברית' הוא הליך כירורגי הנעשה בבית חולים וזהה לברית המילה מבחינת התהליך. התיקון נעשה על-ידי מוהלים או רופאים למי שהסרת הערלה (או ברית המילה) הייתה חלקית, לא מדויקת או שנדרש תיקון מסיבות שונות. לעתים יפנה בית הדין את המתגיירים למוהל אשר יבדוק את הצורך ב'תיקון ברית' ובמידת הצורך – יבצע את התיקון בצורה הנדרשת, לפני שיוכל המתגייר לטבול במקווה ולהשלים את גיורו.

מעוניינים לתמוך בעתים?

תרומה להמשך פעילות העמותה
contact